01 January 2009

Aidil Adha 8

dengan nama Allah Yang Maha Pengampun..selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad saw..

13 Disember

okay.kami berakhir dengan tidur di rumah Ust Arman+Ustz Suriyani..kami bermula hari ini dengan..bangun Subuh..bangun lewat 30 minit dari azan Subuh,bangun-bangun je kedengaran suara imam mengangkat takbir sembahyang..rupa-rupanya Ust Arman berjemaah dengan family dan anak-anak dia even time Subuh..subhanallah,anak-anak dia bangun semua untuk berjemaah bersama-sama dengannya(memang c
ontoh Bait Muslim yang bagus)..kami?ada je dengar bunyi pintu dibuka(mungkin oleh anak perempuannya),tapi mungkin kerana nampak keletihan,dibiarkan kami tidur barang seminit dua..lepas tu,kami pula bangun dan berjemaah sesama kami saja.selesai solat,semua bersiap-siap;plannya untuk pulang right after that..tapi,keluar-keluar je bilik,dengar bunyi macam ada orang tengah masak kat dapur..ermm,dia nak masak sarapan untuk kami sekali..kami delay dulu niat kami untuk pulang..so kami pun tolong lah ustazah kejap apa yang patut..berkenal-kenal,sambil borak-borak..anak-anak ustaz yang pada mulanya malu-malu,segan-silu..lepas beberapa ketika,terus jadi peramah..memang keletah,lagi-lagi si Aisyah tu(baru 5 tahun).biasa la tu,mula-mula nak kenal,memang malu sikit,lagi-lagi budak..anak ustaz seramai 4 orang;Alifah_____,Amirah Shakirah,Abdullah Nafisi,Aisyah Syamilah..semua lawa-lawa,cantik..yang si Amirah tu(umur 10 tahun),time kami keluar bilik lepas solat Subuh,nampak dia tengah baca buku 'Kelebihan Solat Subuh'kat ruang tamu,terus terkesima..bagus.

selesai kami membantu ustazah masak,sarapan pun dihidangkan,makan Nasi Lemak(memang sedap,lagi-lag sambal dia).kami makan sekali dengan anak-anak ustaz..time ni ustaz takda lagi,dalam bilik kot..tengah kami makan tu baru ustaz datang ke dapur makan sekali..sempatla jugak borak-borak kisah-kisah time kat
Maahad dulu..ustaz memang tak banyak berubah.cuma anak-anak dia je yang membesar..hihi.habis makan,kami sambung lagi borak,cerita pasal elaun la,pasal balik Malaysia la,pasal wallet yang hilang la,pasal MSD/JPA la..hihi..sehinggalah kami memohon untuk pulang..sebab semua orang pun ada banyak kerja(lagi-lagi Dayu yang nak exam time tu).saya pun nak cepat-cepat balik,nak block kad bank kononnya(lupa yang hari tu hari Sabtu,bank tak buka),nak hantar laptop kat ustaz Nizam lagi(laptop rosak..huhu,banyak betul dugaan,astaghfirullah..).so dalam jam 9 pagi,kami bertolak pulang ke Irbid(time tu masih mengenangkan wallet yang hilang tu,tapi redha je lah..Allah nak suruh beli wallet baru tu,hihi)..

kami sampai di Irbid dalam jam 11pg..sampai-sampai je di rumah,kemas-kemas diri,rehat dulu..lepas asar tu,dah janji nak hantar laptop yang rosak kat Ust Nizam.balik je dari hantar laptop,singgah dulu beli wallet baru kat Shu Hilu(tak sampai 24jam lepas kehilangan wallet!!),haha..sampai rumah dalam jam 3petang,baru je nak start baring(rehatla konon)...tiba-tiba....

handset berbunyi.."Marhaba,Madam Hajar??".."yes i am".."we are from Max,we just want to tell you that we found your wallet..red colour with your ID in it.."..alhamdulillahhhh,sangat-sangat gembira!!saya tanya pengurus Max tu(orang yang call tu,nama dia Mr Tanwir,bukan orang Arab),barang-barang penting saya masih ada lagi tak?dia jawab dia tak check yang lain-lain,just ID Card je..dan dia suruh saya tuntut dulu,then baru boleh buka sama-sama untuk check apa yang hilang..

tuntut??hrmm,saya berfikir kejap..tuntut??maksudnya saya turun Amman lagi untuk ambil wallet?hmm..jam hampir menunjukkan pukul 315 petang..mahgrib dalam jam 430malam..hmm,pergi esok je lah..lepas tu saya fikir balik,dalam tu ada kad bank dan iqamah,saya kena juga ambil untuk check ada ke lagi barang-barang tu dalam tu..maka saya ambil keputusan untuk ke Amman!!waah..dan kali ini saya pergi berseorangan..malas nak susahkan housemates dan kawan-kawan..maka saya terus bersiap-siap,ambil teksi ke Mujammak Amman Jadid,dan seterusnya ke Amman dengan niat hanya satu..HANYA SATU!!untuk tuntuk wallet,lepas tu terus balik,tak da singgah mana-mana,shopping mana-mana..dan masuk kali ini,dah 3 kali saya ke Amman dalam masa 4 hari!!mashaAllah..

sepanjang perjalanan saya hanya mampu berdoa dalam hati,semoga Allah melindungi saya..minta-minta takda perkara yang diingini berlaku,dan saya dah siap bawa duit tiket flight saya sebagai back-up(sebab kad bank takda kan..).saya sampai Mecca Mall,Amman sekitar Maghrib.sampai je sembahyang dulu,beli makanan sikit kat kedai bawah tu dan terus meluru ke guard kat pintu masuk Max tu..sampai-sampai je orang tu dah kenal.."Madam Hajarr!!" katanya..malu pun ada,siap kenal nama lagi..dia pun terus bawa saya ke pejabat pengurus Max dan di situ saya berjumpa dengan Mr Tanwir..memang sah lah wallet yang dijumpai itu adalah kepunyaan saya.dan saya buka dan check satu-persatu semua isi dalam wallet tu.alhamdulillah barang-barang penting semuanya ada..kecuali duit..saya tak kisah duit tu tak da,asalkan kad bank dan iqamah saya ada..saya tanya Mr Tanwir,mana jumpa wallet tu,katanya ada seorang pekerja Max menjumpai wallet tersebut di celahan baju-baju time bersihkan kedai pagi-pagi..hmmm,sahla..saya memang tak bawa keluar kat Max,dan memang hilang kat Max..saya pun tak tahu macam mana wallet tu boleh terkeluar dari beg,orang ambil ke atau jatuh ke..serahkan pada Allah..hanya Allah Yang maha Mengetahui..

lepas Mr Tanwir minta sedikit laporan dari saya mengenai kehilangan wallet tu,terus dia memohon maaf bagi pihak Max dan berasa kesal kejadian tersebut berlaku di premisnya..(ingatkan dapat barang free satu,tapi takda pun,hihi..)..terus saya ambil teksi untuk ke Mujammak Tabarbur untuk pulang ke Irbid..nampak lagi budak Melayu,tak kisahla,dah nak balik pun..time tu memang kejar masa sangat-sangat,sebab takut bas balik Irbid dah takda,tak pasal-pasal kena tidur rumah Ust Arman lagi..sepanjang perjalanan balik,tak henti-henti memanjatkan kesyukuran,tanda gembira dan terima kasih pada Allah,semuanya selamat..

sampai-sampai je,terus disambut Ziela..dia terkejut bila tau yang saya ke Amman seorang diri..dia pun tau sebab saya mesej dia time kat Amman..ye la,risau juga sorang-sorang,so bagitau kat housemates..alhamdulillah dan lega dah sampai Irbid dengan selamatnya..dan alhamdulillah juga,tak perlulah saya report pasal iqamah dan kad bank yang hilang,sebab dah jumpa,hihi..(tapi dah beli wallet baru..wallet yang hilang tu saya simpan jadi kenangan,dah lama lagipun,beli time 2006 time duduk Kelantan dulu)..alhamdulillah..

teringat hadis Nabi saw..sama-sama ambil pengajaran,jangan buat macam yang saya buat tu,banyak bahaya dari baiknya..wallahua'lam

"kalaula manusia ni tau bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku tau,tentu mereka ni taknak bermusafir sendirian.."-hadis Nabi saw

3 comments:

uShop said...

comel2 anak2 ust arman ni. lain kali g sane, kem salam kat die ok.

n jage diri baik2. dok jaoh2 tu huhu..

FabulouswithAs said...

hajar..sebaek jumpe..alhmdlh..take care!!

Anonymous said...

comellllnye mreka...rindu2..lg2 kat aishah