07 April 2009

Saya Nak Jadi Orang Beruntung

Dengan nama Allah Maha Pemurah,Maha Penyayang.selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad saw tercinta..

Alhamdulillah..bersyukurlah kita atas segala nikmat yang telah diberi oleh Allah.nikmat sihat,nikmat bernafas,nikmat masa lapang..dan yang paling penting nikmat Iman dan Islam.

Tiba-tiba saya lapar.lepas makan terus saya rasa kenyang.alhamdulillah.

Bila saya rasa haus,saya minum air sejuk.fresh punye.lepas tu tekak pun lega,hilang rasa haus.alhamdulillah.

Malam-malam saya selalu menggigil lagi-lagi time winter.sejuk.terus on kan sobah,bungkus masuk dalam selimut tebal.aaaaah,suam...panas,dah tak menggigil dah.alhamdulillah.

Kadang-kadang bila selesema,hidung asyik tersumbat je.tension!.nak study pun kena bernafas guna mulut.last-last sapu Vicks banyak-banyak kat hidung.terus boleh bernafas.alhamdulillah.

Siapa yang jadikan saya kenyang?siapa yang membuatkan rasa haus saya hilang?siapa yang membuatkan saya tak rasa sejuk lagi?siapa yang bagi saya bernafas dengan elok balik?adakah semuanya terjadi secara semulajadi?

Allah..Allah..Allah..

Allahlah yang buat saya rasa kenyang.Allah yang buat haus saya hilang.Allah yang bagi badan saya panas balik.dan Allah jugalah yang melegakan hidung saya yang tersumbat.

Allah.Dia Tuhan Pemilik badan saya..saya tak berkuasa pun atas badan saya,tapi Dialah yang berkuasa.semua itu terjadi sebab Dialah yang buat ia terjadi.

Dan sepatutnya 'semulajadi' itu tidak wujud,sebab semuanya Allahlah yang aturkan dan arahkan untuk ia berlaku.


Merugilah saya jika saya tidak menyedari hakikat ini.hakikat bahawa Allah itu berkuasa ke atas saya.hakikat bahawa seluruh tubuh saya adalah milik Allah.

Maka dengan sebab itu saya tak boleh guna tubuh badan saya dengan sewenang-wenangnya.sebab nanti Tuan saya soal saya balik.

Dan yang paling penting..
sebab badan saya sendiri pun bukan milik saya..tak malu ke saya?


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Dua kalimah yang ringan di mulut, tetapi berat di timbangan, serta disukai oleh Allah Yang Maha Pengasih iaitu SUBHANALLAHI WA BIHAMDIH,SUBHANALLAHIL 'AZEEM " [HR Bukhari&Muslim]

2 comments:

nad said...

alhamdulillah...

sangat banyak nikmat yang Allah beri kat kite kan...

-nakdonutlagi-

mayo said...

betul2... ni bukan badan kita, tapi Allah bagi pinjam.. bila2 je Allah boleh ambil balik...

alhamdulillah..

syukran kak hajar